Fremtidsplanen



For et par måneder siden fikk jeg beskjed av Lena om å lage meg en femårsplan over hvordan jeg vil at fremtiden min som fotograf skal se ut. 
Jeg har lenge hatt tanker om fotofagskolen i Trondheim, helt siden grunnkurs på Media og kommunikasjon. Men jeg tok et valg om å gå ut i arbeid, forså lærling istedet for å å gå tredje året vgs. Siden jeg da ikke fikk studiekompetanse trodde jeg at jeg ikke kunne studere videre. Men, så kom jeg plutselig over nettsiden til Fotofagskolen igjen, og leser at alle med realkompetanse kunne søke. Jeg sendte dermed en mail til skolen, for å høre om fagbrevet gikk under realkompetanse. Og til svar fikk jeg:
Hei Inga-Lill
Du trenger ikke studiekompetanse. Realkompetanse er all fotorevelant kompetanse uavhengig av alder. Med fagbrev vil du stå sterkt som søker uavhengig av alder.
mvh
Roar

Man skjønner vel fort at jeg skal søke på skolen, men kompetansenivået er skyhøyt, og det er kun de flinkeste av de flinke som får komme inn, (i fjor var det rundt 140-50 søkere, 30 stk kom inn) så det er litt skummelt å lage en plan inkludert skolen. Men, jeg tror på at man må sette seg store mål for å i det hele tatt kunne oppnå store ting. Og som den skytten jeg er, brenner jeg veldig for de målene jeg retter pila mot :)

Så, her er planen!

  1. Dette siste året mitt som lærling skal jeg virkelig jobbe hardt! Lena sa idag at jeg må lære meg ordentlig å ta standard-portretter, som er noe av det viktigste man må kunne når man skal opp til fagprøven. Hun sa også at jeg må "speede up", og få mer ut av mandag og fredagene (som er mine fotograferingsdager), så fra nå skal jeg jobbe,jobbe,jobbe!!  Et annet delmål for året er å gjøre klar portofolien for Fotofagskolen som nevnt ovenfor. Den skal inneholde:  4 egenvalgte motiv,  4 portrett av forskjellige mennesker, hvorav ett selvportrett, og en bildeserie på 4 - 6 bilder, fritt tema. Jeg ønsker hjelp av dere som leser bloggen til valget av disse bildene, så jeg jeg blir kjempeglad for kommentarer som kan hjelpe meg på veien :) Søknadsfristen er om nesten nøyaktig et år! 
  2. 30 mars 2010 har jeg etter alle forhåpninger fagbrevet, og sendt inn søknad til skolen. Jeg håper også på å ha vunnet noen priser i lands -og laugskonkuransen som da akkurat har funnet sted. (Har jeg forresten nevnt at jeg vant Hederlig omtale årets landskonkuranse?! Skal skrive litt mer om det i referatet fra Fotografi 2009.. :) Fra mars til jeg tar sommerferie i juli har jeg og Lena snakket litt om at jeg kanskje jobber for henne i fullstilling, slik at hun får en pust i bakken noen måneder, er det noen som fortjener det, så er det virkelig henne!! Jeg tror også det kan bli en veldig flott erfaring å jobbe som hovedfotograf i studioet, før jeg selv skal ha mitt eget! Skolen begynner i august.
  3. 30 mars 2011 håper jeg på å stortrives på skolen, og fått et utivdet spekter innenfor de forskjellige fotoområdene. Det er nok hovedgrunnen til at jeg vil gå denne skolen; få bredere kompetanse innen produkt, reklame og også fashion-foto. Sistnevnte er noe jeg synes er kjempeinteressant! 
  4. 30 mars 2012 er det ikke lenge igjen til skolen avsluttes. Det er litt vanskelig å detaljert planlegge så langt frem i tid, men jeg håper på å kanskje ha truffet noen jeg kunnet tenke meg å åpne fotostudio med, og at jeg i det hele tatt føler at jeg er klar til å åpne et. Hvis ikke vil jeg garantert lete etter en jobb i fotostudio, og jobbe til jeg føler jeg har den arbeidserfaringen som trengs.
  5. 30 mars 2013: Enten er jeg i gang med nytt fotostudio, eller så jobber jeg for noen. Det er nok litt tidlig å si om jeg på dette tidspunktet ønsker å drive selv, det er et kjempestort ansvar, og iløpet av de to årene jeg har jobbet for Lena har jeg virkelig fått innblikk i hvor vanskelig ting kan være som sjef. Men, akkurat nå ser jeg for meg at jeg en dag har et studio, om det er alene eller sammen med noen, om det er i en by eller bygd, om det er i 2013 eller 18 det vet jeg ennå ikke. Jeg ønsker iallefall å en dag kunne drive selv, og føle jeg får gitt all erfaringen jeg har bygd opp over årene til kunder som ønsker den. 
Mye kan skje iløpet av disse årene, jeg kommer kanskje ikke inn på skolen i det hele tatt, og andre ting kan inntreffe, men det er så viktig å ha ønsker og mål for fremtiden. Uansett hva som skjer, er mitt aller høyeste mål i fotokarrieren å føle at jeg har lykkes med det jeg driver med, ikke målt i penger, men i antall menneskers glede for bildene deres, og min stolthet for ha gitt dem den. 

Kommentarer

Studio akm sa…
Stå på vennen! U can do it :)!

Populære innlegg fra denne bloggen

Julie og Stine

Dan Richard Davidsen

Julie